Fotoğraf Hileleri ve Özel Teknikler

Yeni Başlık Gönder Cevap Gönder « Önceki başlıkSonraki başlık »
Sayfa::  1
 Yazar  Mesaj
aksi
Emektar
Emektar


Kayıt: 08.03.2005
Üye No: 22
Şehir: Elazığ
Offline




Tarih: 27 Nisan 2005, 13:29 Tek mesaj gösterimi1

FOTOĞRAF HİLELERİ VE ÖZEL TEKNİKLER

Fotoğrafta hileler ve oyunlar; ya yalnızca hile olsun, şaşırtıcı bir görüntü elde edilsin diye, veya normal hallerde çekilmesi zor fotoğrafları daha kolay çekebilmek için ya da daha güzel daha değişik görüntüler elde edebilmek için kullanılır. Fotoğrafta oyun ve hileler yapılış şekillerine göre, optik hileler, kimyasal hileler, mekanik hileler, poz hileleri, aydınlatma hileleri, karanlık oda hileleri olmak üzere guruplamak mümkündür.

MERCEKLERLE HİLELER
Fotoğraf oyun ve hilelerinin büyük bir kısmı optik usullerle yapılır. Bu hileler genellikle elde mevcut olan optik malzemelerin alışılmamış şekillerde kullanılması ile yapılırlar.

Değişik odak uzaklıklı objektiflerle çekilen fotoğraflar çoğu kez bir fotoğraf hilesi olarak kabul edilmezler. Çünkü bu objektifler kullanılan fotoğraf makinesinin standart malzemeleridir. Örneğin 35 mm. lik bir fotoğraf makinesi için 50 mm. objektif normal bir objektiftir ve bu objektifin görüntüyü alış biçimi, normal insan gözünün görüntüyü alış biçimine en yakını sayılır. Bu normal objektiflerle çok değişik perspektifler seçmek koşuluyla çeşitli oyunlar yapılabilir. Bunun için gereken tek şey fotoğrafını çekeceğiniz objeyi çeşitli görüş açılarından ve değişik uzaklıklardan gözlemek ve hayal gücünüzü çalıştırmaktır.

Genişaçılı objektiflerle çeşitli biçim bozma oyunları yapılabilir. Örneğin bu objektiflerle fotoğrafını çekeceğiniz objenin ön kısımları olağanüstü geniş, geri planda kalan kısımları da o oranda küçük görünür

Objeyi odak dışı bırakarak çok garip ya da hayal gibi ince fotoğraflar çekebilirsiniz. Odak dışı bırakarak fotoğraf çekme çoğunlukla geriden, kontrast yaratıcı aydınlatma tekniği ile birlikte uygulanır.

Panoramik görüntülü fotoğraf çekme yönteminin esası hareket halindeki bir objenin fotoğrafını çekerken, fotoğraf makinesini objenin hareketi ile aynı hızda olmak üzere hareket ettirmektir. Böylece ön planda bulunan hareket halindeki obje keskin hatlarla görüntü verecek, geri plandaki objeler ise yatay biçimde yayılacak öndeki objedeki hareketlilik etkisini kuvvetlendirecektir. Dikkat edilmesi gereken şey, çekim sırasında objeyi makine vizörünün tam ortasında tutarak hareket etmek ve obtüratör hızını bu etkiyi verecek şekilde belirlemektir.

Optik hileler için bunların dışında, dürbün, gözlük camı vb. gibi mercekler kullanılır. Bir teleskop ile veya bir dürbünün tek tarafı ile çekilen fotoğraflarda bazen normal teleobjektiflerden çok daha başarılı ve çok daha enteresan görüntü elde edilebilir. Teleskop veya dürbünün kullanıldığı zaman dikkat edilmesi gerekli en önemli husus, dürbün veya teleskop makine önüne konduğu zaman, objektif ile dürbün veya teleskop merceği arasındaki kısmın kenarlardan ışık sızmayacak şekilde karanlık bir hale getirilmesidir. Diğer önemli husus ise, dürbünün bakılacak tarafındaki merceğinin küçük, makine objektifinin büyük çaplı olması nedeniyle ortaya çıkacak sakıncanın giderilmesidir. Bunun içinde f : 11, f : 16, f : 22 gibi çok küçük diyafram açıklıkları kullanmak gerekir.

Dürbün veya teleskop ile çekilen fotoğraflar, fotoğraf makinesinin objektif odak uzaklığını uzatmak için kullanılmaktadır. Bunun aksini yapmak, yani odak uzaklığını kısaltmak için yapılacak en basit şey fotoğraf makinesi objektifi önüne bir normal gözlük camı koymaktır. Yalnız gözlük camlarının fotoğrafik ve optik bazı düzeltmeleri olmadığından yumuşak görünüşlü fotoğraflar verirler. Gözlük camlarının bir diğer kullanılış şekilde, objektif önünde değilde, objektif yerine kullanılışıdır. Bu iş için +3,+ 6 arası diyoptrili camlar kullanılır. Bunlarla da enteresan fotoğraflar çekmek mümkündür.

Fotoğraf makinesi objektifine monte edilebilen ya da karşısına yerleştirilen değişik tipteki prizmalarla, bir objenin filime yansıyan görüntüsü çoğaltılabilir, sevimli ve eğlendirici fotoğraf elde edilebilir.

Bir su damlası beş su damlası haline, bir surat beş surat haline gelir. Tek ortadaki görüntü daha belirgin, kenarlar gittikce yumuşak görüntülü olur.

Birden çok görüntü elde etmek için aynalarda fotoğraf hilesi yapmak için kullanılabilirler. Bu görüntüler simetrik bir şekil gösterirler. 60 derece açıyla iki ayna yan yana konulursa bu takdirde 6 görüntü, aynalar arasındaki acı 45 derece olduğu takdirde de 4 görüntü elde edilir. Paralel aynalarla yapılan çekimlerde ise sonsuz sayıda görüntü elde edilir.

Bu tip fotoğraf çekimlerinde özel bazı tedbirler alınmazsa.fotoğraf makinesiyle fotoğrafçıda fotoğrafta görülür. Bu nedenle makineyi saklamak için bazı tedbirler almak gerekir.

Silindirik aynalar ile de çok değişik görüntüler sağlanabilir. Bunlarla silindirik yüzeyi yatay olarak kullanılırsa alttan üstten basık, silindirik yüzey dikey olarak kullanılırsa yanlardan basık uzun görüntüler alınır.

Fotoğrafçının kendi portresini çekmesinin bir çok yolları vardır. Bunlardan en yaygını poz otomatiği ya da remote - kontrol ile çekilenlerdir. Bir diğer şekil ise aynadan portre çekmektir. Çok basit bir iş olmasına karşılık yine de dikkat edilmesi gereken bir iki nokta vardır. Eğer netlik ayarı metre sistemine göre yapılacaksa bu takdirde makine objektifinden aynaya olan uzaklığa konudan aynaya kadar olan uzaklığı ilave etmek lazımdır. Böylece tam bir netlik ayarı saklanmış olur. Ayrıca çekim sırasında aynadan yansıyacak ışıklardan objektifin etkilenmemesine dikkat etmek gerekir. Diğer dikkat edilecek bir hususta sonuç görüntüde makinenin kendisinin .de görülmemesidir. Bunun için makine aynaya uygun bir açı ile yöneltilmelidir. Yahut da baskı sırasında makine görüntüden çıkarılmalıdır

Düz aynalarla olduğu gibi. içbükey veya dış bükey aynalarla da fotoğraf çekilebilir. Görüntüleri inceltip uzatan ya da kısaltıp kalınlaştıran bu tip aynalarla çekilen fotoğraflarda çok ilgi uyandırıcı görünüşler elde edilebilir. Böyle aynalarla fotoğraf çekerken dikkat edilecek nokta, netlik ayarının konunun en önemli ve belirli bir noktasına göre yapılmasıdır.

Ayna ile fotoğraf çekişte, görüntü, bilindiği gibi sağı sol, solu sağ olmak üzere ters çıkar. Bunun düzeltilmesi bazı durumlarda önemli olabilir. Bu durumlarda yapılacak şey ancak baskı sırasında negatifi ters kullanmaktır.

CAMLARLA YAPILAN HİLELER
Fotoğraf makinesi objektifi ile konu arasına konulan camlarla çekilen fotoğraflarla yapılan hilelerde optik hileler sınıfına girer. Bu camlar genellikle buzlu camlar, değişik desenli camlarla, bildiğimiz adi pencere camlarıdır. Bunların arkasından değişik konuların fotoğraflarının çekilmesiyle çok değişik sonuçlar alınabilir. Bu şekilde çekilen foıograflarla elde edilecek sonuçlar, tamamiyle konu, cam ve fotoğraf makinesi uzaklıklarının birbirine olan durumlarına bağlıdır

Ayrıca agrandisman sırasında fotoğraf kağıdı üzerine konacak çeşitli desendeki camlarla da çok değişik ve ilgi çekici baskılar elde etmek mümkündür.

Çekeceğiniz fotoğraf üzerinde çeşitli yıldız parıltıları elde etmek istiyorsanız, fotoğrafı çekerken makine objektifi önüne adi pencere camı yerleştirerek ve makinenizin netlik ayarını da sokak lambası gibi kuvvetli bir ışık kaynağı üzerine ayarlayınız. Tek bir cam perde, bu ışık kaynağını dört kuyruklu yıldız haline getirir. Çapraz durumda tutulan iki cam perdesi yıldızı sekiz kuyruklu hale getirir.

Bir cam parçası alarak, ortasını temiz bırakarak kenarlarına vazelin sürünüz. Bu camı objektifinizin önüne koyarak, istediğiniz objenin fotoğrafını bu camın arkasından çekiniz. Böylece asıl objenin etrafındaki hoşa gitmeyen ayrıntıların fotoğraf üzerinde görülmesine engel olunur ve ayrıca romantik bir görüntü elde edilir. Cam üzerine vazelin sürülürken bazı kısımların daha ince ve bazı kısımlarında daha kalın bir vazelin tabakasıyla kaplanmağı sonucunda daha değişik görüntüler elde edilir

Fotoğraflardaki kanaviçe görüntüsü, normal bir negatifi, fotoğraf kağıdı üzerine pürtüklü bir cam koyduktan sonra agrandisman baskısı yoluyla elde edilir. Camın pürtüklü yüzeyi üst tarafa getirilirse tam kanaviçe görüntüsü, pürtükler altta kalacak şekilde yerleştirilirse, kalın dokuma görüntüsü elde edilir

Bu agrandismanla baskı şuasında kontrast kağıt kullanıldığında kanaviçe deseni daha belirgin bir hale gelir. Pürtüklü cam kullanarak agrandisman baskı yapılırken kağıda verilen poz süresini biraz uzatmak gerekir.

Kanaviçeli görüntü elde etmenin başka bir yöntemide developman sırasında film emülsiyonunda kırışıklıklar meydana getirmek için ani değişiklikler yapılmasıdır. Bunun için önce filiminizi normal şekilde develope edin. yıkayın ve kurutun. Yalnız bu sırada kullandığınız saptama banyosu içinde herhangi sertleştirıci bir kimyasal madde bulunmaması gerekir. Daha sonra filimi kaynar olmayan sıcak suya daldırın., emülsiyon yumuşadıktan sonra soğuk suya batırın. Bu işlemi, emülsiyonda istenilen derecede kırışıklık meydana gelinceye kadar tekrarlayınız. Ancak filimi sıcak; suda fazla tutmayınız. yoksa görüntü yoğunluğu azalabilir. Emülsiyon istenilen ölçüde kırışıklığa erişince filimi içinde sertleştirici bulunan bir hipo eriyiğine (Formül No : 97-100) batırarak banyonuzu tamamlayınız. Kırışıklığın tramlarının noktalan çok inceden iri kanaviçe tramlarına kadar değişik kalınlıkta olabilir.

Sağ taraftaki tramlı kadın fotoğrafı normal objektifli bir makine kullanılarak ve filim normal şekilde banyo edilerek elde edilmiştir. Filim banyo edildikten sonra negatif develope edici eriyikten 10 derece daha sıcak suya batırılmış, sonra soğuk suya daldırılmıştır. Bu işleme fotoğrafçı, fotoğrafta görünen kalınlıkta tram elde edinceye kadar devam edilmiştir

TRAMLI FOTOĞRAFLAR
Gerek agrandisman baskı ve gerekirse de kontak baskı sırasında çeşitli etkiler veren tramlar kullanılarak yapıları baskılar çok değişik bir görünümde ve ilgii çekici olurlar.

POZ HlLELERİ
Fotoğrafın çekilmesi sırasında normal poz verme yöntemlerinin bilinerek çiğnemesi ile bir çok fotoğrafik etkiler elde edilebilir. Hareket halindeki bir konunun hareketini saptayacak kısalıkta obtüratör hızlan kullanarak konuyu hareketsiz yakalamaktansa, aksine uzun enstanteneler kullanarak konunun aydınlık kısımlarının konu arkasında kuyruklu yıldız gibi bir aydınlık iz bırakması sağlanabilir. Böylece büyük bir hareket etkisi uyandırılır.

Uzun poz verme şekliyle bir takım entresan hareketlerin fotoğrafını çekmek mümkündür, örneğin, bir davulcunun tokmağının hareketi, raks eden bir insanın el ve ayak hareketleri vb. gibi. Bunları. yani hareketleri saptamak için, davulcunun tokmağına, raks edenin kol ve ayaklarına küçük ampuller bağlayıp tamamiyle karanlıkta açık diyaframla poz verilir. Daha sonra diyafram normal açıklığına getirilip flaşla şahsin fotoğrafı çekilir. Sonuç görüntüde bir takım çizgiler halinde tokmağın, kol ve bacakların hareketinin saptanmış olduğu görülür. Yine buna yakın bir yöntemle, geceleri hareketli vasıtaların farlarının izlerini saptamak mümkündür ve çok değişik görünüşte sonuçlar alınır. Bunun için trafiğin çok yoğun olduğu, şehrin merkezi bir yerinde makine objektifini uzun müddet poz vererek acık bırakmak yeterlidir

Üst üste fotoğraf çekmeği meneden bir kilit mekanizması olmayan fotoğraf makinelerinde birden fazla poz verme suretiyle çeşitli etkiler elde edilebilir. Örneğin, fotoğraf alanından, hareketli cisimler, birden fazla poz vermeyle ayıklanabilir. Şöyle ki. hareketli bir caddenin trafiğinin fotoğrafı 1/100 enstantane ile çekilebilir. Şayet 1/100 enstantane yerine on kez 1/1000 enstantane kullanılırsa cadde üzerindeki sabit konuların fotoğrafı aynen saptanmış olur. Fakat hareketli konular bu durumda devamlı yer değiştireceklerinden hiç biri filim üzerinde görüntü olarak saptanabilmeleri için gerekli miktarda ışık yansıtmayacaklarından, kalabalık caddenin boş imiş gibi bir fotoğrafını çekmek mümkün olacaktır.

Birden fazla poz verme suretiyle aynı konunun veya aynı şahsın aynı kare içinde birden fazla değişik pozunu saptamak mümkündür. Bunun için kesin olarak siyah ve hiç aydınlatılmayan bir fon kullanmak gerekir. Fotoğraf makinesi obtüratöre T ye göre ayarlanır, fon önündeki şahsın bir pozu flaş ile çekilir. Bu durumda bu şahsın figür olarak negatifte kapladığı yerin dışında kalan kısımlar hiç ışık almamış olacaktır. İkinci kez şahsı bu ışık almamış bölge içine alarak, bir poz verilip tekrar flaş çakılarak ikinci bir görüntüsü aynı negatif üzerinde saptanır. Bunun gibi daha bir çok kez aynı işlem tekrar edilerek çok değişik görüntüsü olan fotoğraflar elde edilebilir.

FİZYOGRAM
Fotoğraf makinesi önünde, bir sarkaç ucundaki ışık kaynağının sallanırken çizmiş olduğu ışıklı çizgilerin fotoğrafı Fizyogram adını alır. Fizyogram yapmakla sonsuz değişıklikte ve güzellikte fotoğraflar elde etmek mümkündür elipsler şeklinde, sarkaç ipinin kontrolü ile çok değişik şekillerde ayarlanır ve birbirinden güzel fizyogramlar elde edilir. El feneri tavana bir tek noktadan çivili tek bir ipin ucuna değil de, bir uçurtma terazisi gibi üç yerden çivili üç ipin birleştikleri tek bir ipin ucuna bağlanırsa bu durumda çok daha değişik görünüşte fizyogramlar elde edilir.

Fizyogram yapmakta tecrübeli veya tecrübesiz olmak hiç bir şeyi değiştirmez, her ikisi de aynı şansa sahiptir Bir iki denemeden sonra en iyi koşullar saptanabilir. Hızlı filimlerle f : 11 diyafram açıklığında Fizyogram yapmak tavsiye edilir Fakat yine de tam poz ayan yapılacak birkaç denemeden sonra bulunacaktır

Fizyogram yapmak aslında gayet basit bir iştir Bunun için elektrikli bir el fenerinin reflektör kısmı çıkarılarak yalnız ampulü açıkta bırakılır Reflektörü çıkarılmış bu el feneri, tavandan bir iple sarkıtılarak bir sarkaç yapılır. Fotoğraf makinesi, sarkacın tavana bağlandığı noktanın altına yere, objektifi yukarı gelecek şekilde konur. Oda karartılır, makine obtüratörü T durumuna getirilerek sarkaç şeklindeki el fenerine hareket verilir. Bu hareket daire şeklinde, birbirini kesen

Işık kaynağının da fotoğrafın bir parçası olması istendiği durumlarda genellikle iki poz verme yöntemini kullanmak gerekir. Örneğin, bir mum ışığı, ışık olarak parlak olmakla beraber aydınlatma gücü çok zayıftır. Bu nedenle her hangi bir konunun mum ışığında aydınlatılmış fotoğrafını çekip aynı zamanda mumun da fotoğrafta çıkması istendiğinde bunu bir tek poz kullanarak yapmak olanaksızdır Mum ışığı ile etrafındaki çevrenin parlaklıklarının kontrastı duyarlı Materyalin saptama güçleri dışındadır. Bu nedenle konunun mum ışığıyla aydınlatılmasına ilaveten ayrıca aydınlatılması gerekir. Bunun için önce kısa bir pozla yanan bir mumun fotoğrafı çekilir, bundan sonra da tek bir ışık kaynağı ile aydınlatılan konunun ilk seferkinin birkaç misli pozla fotoğrafı çekilir. Bu şekilde hem mum ve hem de konu yeterli • derecede görülür hale gelir ve mum ışığında çekilmiş bir fotoğraf etkisi uyandırılmış olur.

SİLUET FOTOĞRAFLARI
Tamamen beyaz fon içinde konunun hiç ayrıntısız, dümdüz bir siyahlık olarak saptanmasına "Siluet Fotoğrafları" denir. Özellikle profil portrelerde siluet çok kullanılan bir şekildir
Fotoğrafik siluet yapmak için bir çok yol vardır, fakat hepsinde ilke aynıdır. Bu ilke, iyice aydınlanmış beyaz bir fon önünde hiç aydınlatılmamış konunun fotoğrafının çekilmesidir. Görüldüğü gibi burada esas olan fonun aydınlatılmasıdır. Değişik şekillerde siluet yapmak, fonun değişik şekillerde aydınlatılmasıyla olur. Bu aydınlatışlardan en çok kullanılanı, beyaz bir perdenin arkadan aydınlatılması ve bunun önündeki konunun fotoğrafının çekilmesidir. Bunun için ince beyaz bir kumaş, en uygun yer olarak oda kapısına gerilir, arkadan birveya iki fotoflud lamba ile aydınlatılır. Bu perde önündeki konunun fotoğrafı çekildiğinde bir siluet fotoğrafı elde edilmiş olur Bu şekildeki aydınlatmada siyah beyaz çalışmalarda pankromatik bir filimle f : 8 de İ/25 saniye poz değerleri kullanılmalıdır. İyi aydınlatılmış beyaz fon önünde hiç aydınlatılmamış konunun: fotoğrafik silueti çekilirken konunun üzerine hiç ışık düşmemesine dikkat etmek gerekir. Bunun içinde konunun (ondan mümkün olduğu kadar uzakta olmasına dikkat edilir.

ŞEKLİ BOZULMUŞ BASKILAR
Baskı sırasında agrandismanın tabla kısmını ya da baskı kağıdını taşıyan rnarjörün eğikleştirilerek, fotoğraf çekimi sırasında fotoğraf makinesinin eğik tutulmasından dolayı meydana gelen çarpıklıkları bir oranda düzeltmek için kullanılacağı gibi, özel amaçla çarpıltılmış, deforme edilmiş fotoğraflar elde edilmek için kullanılan bir yöntemdir.

Normal bir baskı için agrandisör tablası, negatife tam paralel durumda tutulur. Bunun içinde kağıt Üzerindeki baskının her tarafı aynı oranda büyütülmüş olur. Ağrandisör tablası ya da baskı yapılacak kağıt negatife göre eğikleştirildiği zaman kağıdın bazı kısımları negatife daha yakın, bazı kısımları daha uzak olacak, böylece baskı sırasında kağıt üzerine düşen görüntünün her tarafı aynı değil, değişik ölçüde büyütülmüş olacaktır. Negatife yakın olan kısımdaki görüntü küçülecek, aşağı doğru uzanan kısımlarda görüntü gittikçe yaygınlaşarak büyüyecektir. Tabla ya da kağıdın eğikliği ne kadar fazla olursa kağıda geçen görüntü o oranda gerilmiş, yaygınlaşmış, uzamış olacaktır.

Bu eğrilik nedeniyle kağıt üzerine düşen görüntünün bir kısmı net olmayacaktır. Bu nedenle netlik ayarını kağıdın orta yerindeki bir noktaya göre yapın. Ayrıca bu eğiklik nedeniyle kağıdın üst kısmı alt kısmından daha çok ışık alacağından, kağıt üzerindeki görüntünün her tarafında aynı tonu elde etmek için, baskı sırasında alt kısmın daha fazla poz almasını sağlayın.

Şekli bozulmuş baskı elde etmenin başka bir yöntemi de. ağrandisör tablası üzerindeki baskı yapılacak kağıdı, negatife paralel olarak bir yarım daire yönünde çevirmektir.

Sağdaki baskı, soldaki fotoğrafın negatifinden elde edilmiştir. Baskı sırasında kağıt yarım daireyi tamamlayacak şekilde 6 kez hareket ettirilerek elde edilmiştir.

Dışbükey aynalardakine benzer bir görüntü elde etmek için, örneğin küçük bir surat üzerinde kocaman bir burun elde etmek için, agrandisör tablasında ortadan bükülmüş içbükey şeklinde bir kağıt kullanınız. İçbükey bir görüntü elde etmek için bu kez kağıdı orta yerinden dışbükey biçime getiriniz.

GRENLİ FOTOĞRAF
Fotoğrafta gren genellikle İstenmeyen bir şeydir. Ancak bilerek, yaratıcı bir çalışma yapma isteğiyle hareket edildiğinde, grenli fotoğraflarla çok ilgi çekici sonuçlar elde etmek mümkündür. Portreler, tiyatrodaki oyun sahneleri, manzaralar ve daha bir çok konularda gren, fotoğrafa büyük bir cazibe katar. Burada dikkat edilecek tek nokta, fotoğrafını çektiğiniz konunun grene tahammül edecek nitelikte olmasıdır. Aksi halde gren fotoğrafı da asıl konuyu da öldürür.

Grenli baskı yapabilmenin çeşitli yöntemleri vardır. Bunlar, yüksek hızlı filim kullanmak (Agfa İsopan Record. Ilford HPS. Kodak Royal-X Pan gibi), gereğinden fazla poz vermek, gereğinden fazla develope etmek, grenli banyo edici developer formülü kullanmak, negatifin çok küçük bir kısmından aşın büyültme yapmak. Diğer bir şekilde gereğinden az poz ve gereğinden fazla banyo yapmaktır. Ayrıca baskı sırasında kontrast derecelenmesi yüksek olan sert kağıtlar kullanmak gerekir.

Kimyasal yolla elde edilen fotoğrafik hileler normal çalışma işlem ve şekillerinden uzaklaşma yoluyla elde edilen hilelerdir. Bunlar çoğu zaman hata sayılabilecek durumların bilerek yapılmasıyla elde edilirler.

SOLARIZASYON
Oevelopman işlemi sırasında negatifin çok kuvvetli bir ışık etkisinde bırakılmasıyla yapılır. Developer içindeki bir negatif normal zayıf bir ışık görürse sislenme ve fluluk yapar, fakat fotoğraf çekiminde kullanılan ışıktan çok daha kuvvetli bir ışığın etkisinde kalırsa bu takdirde tamamiyle bir ters dönüş olur ve solarizasyon dediğimiz durum meydana gelir. Bunu yapmak için negatif önce normal developmana tabi tutulur ve normal görüntü meydana gelene kadar developmana devam edilir. Normal negatif görüntü meydana geldikten sonra negatif film developerden çıkarılarak bir kaç saniye için kuvvetli ışığa tutulur. Bu sırada developman sırasında açığa çıkmakta olan gümüş bromür partikülleri mevcut negatif görüntü ile ters orantılı ışık etkisinde kalacağı için bu seferde bir reversal görüntü meydana gelecektir. Bundan sonra developman işlemine istenilen sonuç alınana kadar devam edilir Sonuçta elde edilecek negatif, bir pozitif ve bir negatifgörüntünün üst üste gelmesi şekli olacaktır. Yeterli miktarda developman işleminden sonra normal saptama banyosu işlemine geçirilir

SAPTAMA BANYOSU JALELERİ
Saptama banyosunun ısı derecesinin 30 ila 35 dereceye çıkarılması ile görüntünün saptama işleminin yapılması yanında, sıcaklık nedeniyle film emülsiyonu üzerinde bir sürü çatlamalar meydana gelir. Çok ince ve kılcal şekilde olan bu çatlamalar fotoğrafa eski bir yağlı boya tablo görüntüsü verecektir

Saptama banyosundan sonra namı ısıtırsak üzerindeki emülsiyon tabakası eriyerek ve sağa sola hareket ettirilince akacak duruma gelecektir. Bu şekilde yapılan hilelerle de bir çok değişik görünüşlü fotoğraflar elde edilir.

MONTAJ
Kesme ve yapıştırma suretiyle yapılan montajlar aynı ton ve aynı grilikteki iki fotoğrafın birinden alınan bir kısmın diğeri üzerine yapıştırılması ile olur. Yalnız dikkat edilecek hususlar kağıtların aynı kalınlıkta ve aynı fiziksel yapıda olması, çok keskin bir makas veya jilet kullanılması ve ek yerlerindeki çiziklerin tonlarına göre beyaz veya siyah boya ile iyice kapatılmaları ve görünür halden çıkarılmalarıdır. Bundan sonra yeni kompozisyonun bir negatifi çekilerek bundan istenildiği kadar baskı yapmak mümkündür.

TARAMA FOTOĞRAFLAR
Baskı yapılmış fotoğraf üzerine çini mürekkebiyle çeşitli desenler çizilebilir. Bunlar genellikle fotoğraftaki konunun kenar çizgileri olabilir. Veya fotoğraftaki gölge ve aydınlık bölgelerin koyuluklarına göre bir cetvelle bazı yerlerde seyrek ve bazı yerlerde sık taramalar yapılabilir. Bundan sonra fotoğraf şiddetli bir ağartıcı ile ağartılır ve çini mürekkebi yıkanır Bu şekilde çok değişik görünüşte tarama fotoğfaflar veya ayni fotoğrafın desen şekilleri elde edilmiş olur. İstenirse bunlardan tekrar bir negatif yapılabilir.

NEGATİF - POZİTİF BİRLEŞİMİ
Bunun için bir konunun ayrı ayrı iki negatifi çekilir. Yalnız bu negatiflerden biri sağdan aydınlatma ile çekilmişse diğeri soldan aydınlatma ile çekilmelidir. Sonra bu negatiflerden birisi pozitif hale getirilir. Böylece aynı konunun bir negatifi ile bir pozitifi elde edilmiş olur. Bu ikisi üst üste konularak baskı yapılırsa kuvvetli bir kabartma «rölief» etkisi uyandıran bir fotoğraf elde edilir. Şayet elimizdeki bir tek negatiften bir kabartma fotoğraf elde etmek istersek bu kez de ayni negatifin bir pozitifini çıkarıp bunları üst üste koyarak baskı yaparız. Fakat bu kez ikisini tam üst üste koymayıp hafifçe kaydırmak gerekir. Böylece konunun kenarları kabartma olarak ortaya çıkmış olur. Kaydırma yapılmadığı takdirde nötral gri bir baskı elde edilir. Bu nedenle hafifçe kaydırmak şarttır.

FOTOGRAMLAR
Negatif kullanmadan elde edilen fotoğraflardır Bunun İÇİM agrandisörden yararlanılır. Ağrandisör tablasına fotoğraf kağıdı yerleştirilir ve bunun üzerinede fotoğrafı çıkarılmak istenen madde, örneğin, bir yaprak, bir kuş tüyü veya bir bardak ya da kristal eşya konur ve üstten poz verilir. Özellikle hacimli, saydam ve yarı saydam bardak gibi, sigara tablası gibi vazo gibi maddelerin çok entresan fotogramlarını çıkarmak mümkündür.

Diğer bir şekilde fotogram çıkarılması da eğri yüzeyli maddelere fotoğraf kağıdını sarmak şekli ile yapılır. Örneğin desenli bir bardak üzerine fotoğraf kağıdım sarıp bu bardağın içinden bir ampulle ışık vermekle yine güzel bir fotoğraf elde edilmiş olur. Özellikle desenli kristal bardak ve vazolarla bu şekilde çok güzel fotogramlar elde edilir.



FOTOGRAVÜRLER
Gravür etkisi uyandıran çok güzel fotoğraflar sonsuz yaratıcı olanakları olan ve esas itibariyle çok basit bir tekniktir. Ortalama karanlık oda malzemesi ve temel karanlık oda tekniği olan her amatörün yapabileceği bir iştir.

Gerekli malzeme bir agrandisör, bir pozometre ve birde kontak baskı çerçevesi, bir adet bildiğimiz adi aydınlatma ampulü ve bir de pikaptır.

İlk önce bu işlemler dizisi için uygun bir negatif seçilir Çünkü her negatif bu teknikle iyi sonuç vermez. Bu konuda en iyi önderiniz zamanla elde edeceğiniz alışkanlıktır. Negatifin seçiminde en uygun boyut 6x6 cm lik negatiftir.Buboyutta beyaz bir kağıt kesiniz ve bunu ağrandisör tablası üzerine koyarak netleştirme için kullanın.

İlk önce negatif filminizi ağrandizörün negatif taşıyıcısına yükleyin ve evvelce kestiğiniz beyaz kağıt üzerine görüntüyü düşürerek baskı yapmak istediğiniz kısmı seçin ve netlik ayarını yapın. Gravür filimi için gerekli poz süresini bulmak için iki yöntemde birini seçebilirsiniz. Birinci yöntemde negatifi ağrandizörden çıkarın ve ışık hüzmesinin merkezine duyarlı hücresi agrandizör ışık kaynağına yöneltilmek üzere bir pozometre koyun. Pozometreyi 12 ASA ya ayarlayın ve buna göre poz süresini ve f stop cinsinden diyafram açıklığım belirleyin. Bundan sonra negatifi ağrandizöre koyarak baskınızı yapın.

İkinci yöntemde ise kullanacağınız kopya filminden aynen baskı kağıtlarında olduğu gibi bir test şeridi yapın bu takdirde diyaframa f : 11 açıklığını verin ve 2 saniye aralıklı basamaklarla poz verin. Böylece elde edeceğiniz kopya filimi test şeridini kağıt developman banyosunda iki dakika banyo edin.

Bu iki yöntemden biriyle doğru pozu bulduktan sonra kopya filimine elinizdeki negatiften baskı yapın ve bunu develope ederek kurutun. Sonra bu filimi emülsiyon tarafı birbiri üzerine gelmek üzere ekspoze edilmemiş, poz verilmemiş bir tabaka kopya filimi üzerine yerleştirin ve bir kontak baskı çerçevesi içine koyarak kontak baskısını yapın. Bu ikinci baskıyı da develope ederek kurutun.

Böylece biri negatif ve biri de pozitif olan iki kopya filmi . hazırladıktan sonra fotoğravür işlemine başlayabilirsiniz. Kesin olarak foto gravür etkisi için negatifin ve pozitifin yoğunlukları aynı derecede olmalıdır. Zamanla alışkanlık kazandıkça yoğunluk miktarlarını değiştirmek suretiyle bir çok ara etkiler elde edebileceğinizi göreceksiniz.

Pozitif kopya filimi emülsiyonlu tarafı cama gelmek üzere kontak baskı çerçevesi camına Selefonla yapıştırın. Negatif filimi de tabanı pozitif filim üstüne gelmek üzere yerleştirin ve ışığa karşı tutarak tam manası ile üst üste çalıştırın ve sonra her iki filimi de selefon bantla sağlamca cama yapıştırın. Eğer her iki filime de doğru şekilde poz verilmiş ise negatif ve pozitif görüntülerin birbirini tam olarak iptal etmesi gerekir.

Bundan sonra 6x6 boyutunda matbaa filimi alın ve kırmızı karanlık oda, ışığı altında bu filimi emülsiyonlu tarafı fama daha evvel bandla yapıştırılmış negatif filimin emülsiyonlu tarafı ile çakışmak üzere cama yapıştırılmış filimlerin üzerine koyun ve kontak baskı çerçevesinin kapağını kapatın parlak metal levhalar, hatta cilalı mermer üzerinde bile hayal gücünü aşan yansımalar olur. Çevrenin atmosferi ve ışıklandırma ile birleşince, bu yansımalar, gerçeği çok şaşırtıcı biçimde değiştiren görüntüler yaratır

Şimdi bu baskı çerçevesini pikabınızdaki ortasındaki mili çıkarılmış plak konan diski üzerine koyunuz. Bundan sonra pikabınızı karanlık odada uygun bir yere koyarak ve pikabın devir ayarını 33 devire ayarlayarak çalıştırın. Bu sırada pikaba yaklaşık olarak 3 metre uzakta 45 derece açıda 60 watlık bir ampül koyun ve bunu pikap çalışmağa başladığı anda 30 saniye kadar açarak poz verin. Poz verme böylece tamamlandıktan sonra matbaa filmini l : 2 oranında sulandırılmış Dektol-Kodak ile iki dakika veya formül 25 ile 2 dakika küvet banyosuna tabi tutun. Görüntünün meydana gelişini dikkatle izleyin. Sonuç olarak görüntü üzerinde koyu siyah hatları ve çok açık ton rengini elde etmelisiniz. İlk denemede bu sonucu elde edememişseniz poz süresini uzatmak ya da kısaltmak suretiyle yeni baskılar yapmanız gereklidir.

Böylece elde ettiğiniz matbaa filimi kuruttuktan sonra baskıya geçmeğe hazırsınız. Baskı yaparken bir matbaa pozitif filimden baskı yaptığınızı ve bu nedenle baskının negatif olacağının unutmayın. Eğer pozitif görüntülü fotoğraflar istiyorsanız bu matbaa filminin kontak baskıyla bir negatifini çıkartıp bu negatifle baskı yapmanız gerekir.

YANSIMALAR
Bir çok yüzeylerde tatlı, şaşırtıcı, olağanüstü yansımalar meydana gelir. En çok görülen, bilinen yansımalar, suyun hafif kıpırdanışlarından ötürü çok orijinal ve göze hoş gelen çarpık, titrek görüntüler meydana getirir. Her çeşit cam.

İKİ NEGATİFLE BASKI
Gerek agrandisman baskı ve gereksede kontak baskı sırasında iki negatif kullanarak çok değişik ve ilgi çekici fotoğraf baskıları elde edilir.
 Kullanıcı bilgilerini göster Özel mesaj gönder Kullanıcının web sitesini ziyaret et Alıntıyla Cevap Gönder Başa dön 
2006



Kayıt: 09.03.2005
Üye No: 517
Offline




Tarih: 27 Nisan 2005, 17:40 Tek mesaj gösterimi2

bilgiler için teşekkürler faydalı ilgilenenler için Exclamation




_________________

Bir Gün Mutlaka...
 Kullanıcı bilgilerini göster Özel mesaj gönder MSNM Alıntıyla Cevap Gönder Başa dön 
eN-DiRecT



Kayıt: 28.05.2005
Üye No: 11,625
Offline




Tarih: 31 May 2005, 17:18 Tek mesaj gösterimi3

bilgiler için teşekkürler...




_________________
Bırak Dağınık Kalsın Saçların... Alış Yeni Rüzgarlara.....
 Kullanıcı bilgilerini göster Özel mesaj gönder MSNM Alıntıyla Cevap Gönder Başa dön 
Gıcık Şirin
Dalgacı ve Pesimist


Kayıt: 12.05.2005
Üye No: 8,515
Şehir: Ankara
Offline




Tarih: 31 May 2005, 18:06 Tek mesaj gösterimi4

anaaaaaaa
neler neler neler anlatmışsın öyle
bundan sonra sana
"pîrim" diyebilir miyim?




_________________
Ey Türk Gençliği!
Türkçe konuş, Türkçe düşün, Türkçe yaz.
 Kullanıcı bilgilerini göster Özel mesaj gönder Kullanıcının web sitesini ziyaret et YIM MSNM Alıntıyla Cevap Gönder Başa dön 
DeCCaL



Kayıt: 05.04.2005
Üye No: 4,550
Şehir: Eskişehir
Offline




Tarih: 31 May 2005, 18:14 Tek mesaj gösterimi5

vay be neler yapıolar teşekkürler Punky
 Kullanıcı bilgilerini göster Özel mesaj gönder Alıntıyla Cevap Gönder Başa dön 
first84
P.i.t


Kayıt: 19.03.2005
Üye No: 2,462
Offline




Tarih: 09 Haziran 2005, 10:54 Tek mesaj gösterimi6

Bilgiler icin tesekkurler. Her ne kadar analog makinalar icin olsada anlatilanlarin cogu dijital makina icinde ise yarayacak bir suru detay var. Keske cok sevdigim HP945 makinam calinmadan soyle uzun pozlayarak bir E-5 fotografi cekseydim.
 Kullanıcı bilgilerini göster Özel mesaj gönder Alıntıyla Cevap Gönder Başa dön 
Altas01
TB BJK TEAM
TurkBoard Fan


Kayıt: 10.03.2005
Üye No: 980
Şehir: AkSaRaY
Offline




Tarih: 15 Haziran 2005, 10:36 Tek mesaj gösterimi7

Kardeşim çok teşekkür ederim...
 Kullanıcı bilgilerini göster Özel mesaj gönder Alıntıyla Cevap Gönder Başa dön 
Ysf



Kayıt: 25.04.2005
Üye No: 6,665
Offline




Tarih: 16 Haziran 2005, 15:05 Tek mesaj gösterimi8

saol kardeş mersi:))
 Kullanıcı bilgilerini göster Özel mesaj gönder MSNM Alıntıyla Cevap Gönder Başa dön 
TAKINTI



Kayıt: 27.03.2005
Üye No: 2,988
Offline




Tarih: 19 Haziran 2005, 14:51 Tek mesaj gösterimi9

Arkadaşım çok güzel anlatmışsın yüreğine sağlık ama birde konularla ilgili resimler koysaydın müthiş olurdu
 Kullanıcı bilgilerini göster Özel mesaj gönder Alıntıyla Cevap Gönder Başa dön 
aksi
Emektar
Emektar


Kayıt: 08.03.2005
Üye No: 22
Şehir: Elazığ
Offline




Tarih: 28 Haziran 2005, 01:54 Tek mesaj gösterimi10

« TAKINTI » demiş ki:
Arkadaşım çok güzel anlatmışsın yüreğine sağlık ama birde konularla ilgili resimler koysaydın müthiş olurdu

önerini dikkate alıcam. en kısa zamanda eklerim Bunlar da ne
 Kullanıcı bilgilerini göster Özel mesaj gönder Kullanıcının web sitesini ziyaret et Alıntıyla Cevap Gönder Başa dön 
Mesajları göster:   
Yeni Başlık Gönder Cevap Gönder 1. sayfa (Toplam 4 sayfa) [Bu başlıkta 31 mesaj bulunuyor]
Sayfa::  1
« Önceki başlıkSonraki başlık »


Bu forumda yeni konular açamazsınız
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı değiştiremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı silemezsiniz
Bu forumdaki anketlerde oy kullanamazsınız
Bu foruma eklenti dosyaları gönderemezsiniz
Bu forumdaki dosyaları indiremezsiniz